Algemeen

Wat is het verschil tussen een gebruiksaanwijzing van een staafmixer en een speelfilm?

Het Nederlands dat je gebruikt om een artikel te schrijven in de NRC is hetzelfde Nederlands dat je gebruikt in een gebruiksaanwijzing voor een staafmixer van Philips, nietwaar? Je maakt gebruikt van dezelfde grammaticale regels. Er is dus geen verschil.

Zo zijn er ook regels op te stellen voor de taal van het beeld. Als docent/trainer beeldgrammatica geef ik al jaren les op de Nederlandse Filmacademie, de Media Academie in Hilversum , de NOS, de publieke, regionale en commerciële omroepen, hogescholen, scholen voor journalistiek, documentairemakers, editors, cameramensen, filmmakers…. Want ook hier geldt dat de grammaticale filmtaal regels identiek zijn voor alle genres. Voila.

Gert de Graaff spreekt zijn publiek toe

De trainingen die ik geef zijn:

In deze trainingen komt veel aan bod. Hoeveel? Dat is afhankelijk van uw beginniveau, uw gewenst eindniveau en uw speciale wensen.

publiek kijkt naar lezing en voorbeelden van Gert de Graaff

Enkele voorbeelden van grammaticale onderwerpen die in de trainingen aan bod komen:

  • Hoe krijg je al bij het eerste shot de aandacht van de kijker?
  • Hoe hou je die aandacht vervolgens vast?
  • Wat is de beste plek in beeld?
  • Hoe kort je een interview in?
  • Waarom zijn talking heads dodelijk voor de aandacht van de kijker? Wanneer werken ze wel?
  • Waarom is het huwelijk tussen tekst en beeld zo’n moeizaam huwelijk? Plaatje bij een praatje? Of praatje bij een plaatje? Hoe krijg je dit huwelijk succesvol?
  • Hoe bedenkt je vooraf welke shots je nodig hebt? Kortom, hoe werkt découpage?
  • Hoe komt het dat we sommige dingen niet zien of juist wel zien?
  • Hoe bouw je een sequentie of scène op? Wat moet er in het begin, het midden en het einde gebeuren?
  • Is het inderdaad zo dat als je een shot achter of voor een ander shot monteert, er automatisch een nieuwe betekenis ontstaat? Ofwel:

 

De grammaticale regels en onderwerpen staan niet in een boek, want je moet ze vooral ZIEN! Ervaren, inzien werkt veel sneller en sterker en overtuigender dan deze teksten ooit kunnen overbrengen. Daarom:

DON’T TELL THEM, SHOW THEM!

Ook daarom heb ik inmiddels zo’n 17.000 voorbeelden op harde schijf verzameld om op elke vraag een visueel antwoord te hebben. Fragmenten uit speelfilms, documentaires, nieuws- en aktualiteitenprogramma’s, reclames, youtubefilmpjes, animatie, etc.

 

 

Heb je een vraag hierover? Klik hier

 

Share