Masterclass beeldtaal en beeldgrammatica

DON’T TELL THEM, SHOW THEM!

De grammaticale regels voor beeldtaal staan niet in een boek, want je moet ze vooral zien! Ervaren en inzien werken veel sneller, sterker en overtuigender dan onderstaande teksten ooit kunnen overbrengen.

Inhoud

De masterclass maakt de kijker bewust van beeldgrammaticale regels van een (informatief) item, documentaire of film. Deze regels worden aan de hand van vele voorbeelden inzichtelijk gemaakt.

In de masterclass komen vragen aan bod als:

  • Waarom kijken we graag naar een goeie speelfilm?
  • Waarom ontroert de ene film je wel en de andere niet?
  • Wanneer is een (journalistiek) item goed? En waarom?
  • Waarom onthoud je de inhoud van het ene journaalitem wel en van het andere niet?
  • Waarom weten we zo goed wanneer iets ‘werkt’?
  • En hóe werkt dat dan?

En ook antwoorden komen aan bod want er ligt aan speelfilms, nieuws- en actualiteitenitems, romantische komedies, Uruzgan-verslaggeving, onderwerpen over gestegen huisprijzen en westerns één taal ten grondslag: beeldtaal.
En net als elke taal heeft ook deze beeldtaal een eigen grammatica.
Met zijn eigen regels.
Ik heb in de loop der jaren zo’n 62 onderwerpen verzameld waarin regels  te ‘ontdekken’ zijn die voor alle genres gelden.

Voor wie is het

(Beginnende) bureauredacteuren, editors, verslaggevers, correspondenten, beginnende (en vaak ook ervaren) film- en documentairemakers. Maar ook mensen die werken voor het internet, grafici en reclamemakers behoren tot de doelgroep. Kortom, iedereen die zich met beeld bezig houdt.

Werkwijze

In de loop der jaren heb ik zo’n 12.000 fragmenten verzameld uit alle genres om alles direct te kunnen verduidelijken met een treffend, toepasselijk voorbeeld. Elke vraag is wel met een beeldfragment uit de praktijk te beantwoorden. Ik werk graag reagerend en improviserend.

Ik kom bij u langs of we gaan gezamenlijk in een lokaal zitten met beamer, laptop, audioversterking en een flip-over.

Cursisten zien (weer) in wat voor fantastisch mogelijkheden met name montage in zich heeft. Ook leert men inzien wat een film/item goed of slecht maakt. Men kijkt, zo leert de ervaring, al na één dag geheel anders tegen het (eigen) materiaal aan.

En vooral raakt men geïnspireerd en krijgt men weer veel zin om (soms dezelfde avond al) aan de slag te gaan en het voortaan ‘heel anders’ te gaan doen. Men  (her)vindt de passie voor dit prachtige vak.

Duur van de training

Minimaal 2 dagen. Bij voorkeur 3 dagen. Maar het kan ook op zeer zinvolle wijze in 5 (of meer) dagen.

3276841291_f8bda19dce_o kopie

 

Heb je een vraag hierover? Klik hier

Share