Beeldend vertellen & begrijpend tv en films kijken
De psychologie van beeldtaal
Inhoud
- In deze cursus leren de cursisten om zeer analytisch te kijken naar filmscènes en tv-fragmenten. Men leert zien hoe verrassend psychologisch film en tv ‘werkt’. En hoe het ons – in hoge mate op een onbewust niveau – manipuleert. Want montage is niet slechts een methode om shots achter elkaar in de goede volgorde en in de juiste lengte te plaatsen, maar het is een methode die volledig de psychologische gesteldheid van de kijker stuurt.
- Vaak ontbeert het tegenwoordige films en tv programma’s aan ‘cinema’. Het zijn (te) vaak pratende hoofden. Maar wanneer we in cinema een verhaal vertellen, moeten we alleen teruggrijpen op dialoog en tekst wanneer als het andere onmogelijk is. Tv en film moeten mijn inziens vooraleerst cinema zijn. Met cinema bedoel ik de kunst een verhaal te vertellen in beeld en geluid maar niet in tekst. Tenslotte begon de cinema stom. De belangrijkste verhalenvertellers waren de plaatsing van de camera, de belichting, de compositie, beweging en montage. Cinematografische werktuigen, zoals de camera, werden niet enkel gebruikt om een scène mee op te nemen. Integendeel, ze werden ingezet om plot en karakter te ontwikkelen. Er was geen dialoog (want geen geluid) om op terug te vallen.
Aan de hand van zo’n 80-tal aansprekende, vrijwel-niet-uit-tekst-of-dialoog-bestaande filmfragmenten uit speelfilms en documentaires wordt de basis en techniek van het beeldend vertellen behandeld aan de hand van 15 criteria, waaronder:
- Beeldrichting
- Beeldcompositie
- Kadreren
- Montagetechnieken
- Cameralenzen
- Camerapositie
- Camerabeweging
- Licht
In de cursus komen vragen aan bod als:
- Waarom voel ik wat ik voel bij die en die scène?
- Waarom denk ik wat ik denk bij die en die overgang?
- Waarom voorzie ik dat en dat bij die cameravoering?
- Waarom is de paardenscene in Michael Clayton zo indrukwekkend?
- Hoe zet Woody Allen op een geniale manier vrijwel elk vorm aspect in om inhoud over te brengen?
- Waarom is de coming-out scène in Six Feet under zo ontroerend?
- Waarom zie ik zo weinig continuïteitsfouten in het beeld?
Voor wie is het
Voor een ieder die op professionele wijze met beeld te maken heeft. Maar ook voor een ieder die een passie heeft voor goede films, goede documentaires en goed gemaakte items.
Duur van de cursus
1 tot 2 dagen
Heb je een vraag hierover? Klik hier