Theatercollege / lezing: waar of niet? ofwel fake news?
Motto
Vroeger heette film toveren, tegenwoordig heet het manipulatie.
Inhoud
Wat is waar en wat niet? Wat is fake en wat is echt?
“Alternatieve feiten….”, zo worden ongewenste waarheden terzijde geschoven. Fake News! Het is in korte tijd een algemeen begrip geworden.
Het recept lijkt eenvoudig: we nemen een feit. Maar hoe beschrijven we het of hoe laten we dat zien? Suggereren we realisme of brengen we het met veel toeters en bellen? Zaaien we twijfel, proberen we oprecht te zijn? Wordt het feit fictie? Bij het ontstaan van de cinema lijken fantasie en ‘de echte dingen’ nog duidelijk gescheiden. Maar niets bleek minder waar. De ongeschreven regels van de documentaire worden ondertussen al jaren met voeten getreden.
Ik vertel aan de hand van vele voorbeeldfragmenten over beeldmanipulatie in de huidige media. Ik laat zien op welke manieren wij door beeldtaal worden gestuurd in onze mening. Wat is ‘echt’? Een prangende vraag, zeker in deze tijd van alternatieve feiten en ‘nepnieuws’.
Deze ‘nepfoto’ van Sarkozy vind ik bijvoorbeeld interessant. Hij claimt/bluft in het artikel in dit blad dat hij een klimmer is en dat hij heuvelop zijn bodyguards gemakkelijk afschud. Maar de rechterfoto bewijst het tegendeel; de bodyguard gaat keurig en schijnbaar gemakkelijk mee omhoog. Hij is daarna weggepoetst. Dus Sarkozy is een loser, denken we. Maar de vraag is natuurlijk ook of de rechterfoto dan wél echt en waar is? Is die bodyguard misschien toegevoegd?! Wat wíllen we eigenlijk geloven? Het gaat dus ook over allerlei aspecten hebben van nepnieuws waarbij de toeschouwers bij zichzelf te rade moeten gaan.
Voor wie is het
eingelijk voor iedereen, want we worden er allemaal (onbewust) mee geconfronteerd. Maar zeker voor journalisten, documentairemakers, etc. Ofwel een ieder die met het waarheidsgehalte van (bestaand) materiaal te maken krijgt.
Duur van de lezing
ik heb hem wel eens een hele dag gegeven, maar het kan ook prima in een avondvullend theatercollege / programma
Bijzonderheden
In 2000 maakte ik de film ‘de zee die denkt’ die o.a. de waar/nietwaar-problematiek als onderwerp heeft.
Ook had ik 3x een gastoptreden in een avondvullend NOS-programma over nepnieuws
Wat is waar en wat niet?
Motto
Vroeger heette film toveren, tegenwoordig heet het manipulatie.
Inhoud
Wij zijn sterk te manipuleren door makers van beeldmateriaal. Alleen al met kadrering of montage worden ons allerlei zaken ‘aangepraat’. Als we beelden waarnemen, nemen we van veel van wat we voelen en denken aan dat het waar is.
Beeldmanipulatie is tegenwoordig al met zeer simpele middelen ook mogelijk op bewegend beeld. Wat Photoshop voor stilstaande beelden is, zijn Avid, FCP en After Effects, etc. voor bewegend beeld.
De vraag is: wat geloven we van wat we zien? Wat geloven we soweiso te zien?
In deze cursus komen vragen aan bod als:
·Hoe worden we onbewust gemanipuleerd?
·Hoe belangrijk is objectiviteit?
·Bestaat objectiviteit in beeld?
·Waarom zien we zo weinig van wat er daadwerkelijk te zien is?
·Waarom werkt (speel)film zo goed op ons gemoed?
Voor wie is het
Journalisten, documentairemakers, etc. Ofwel een ieder die met het waarheidsgehalte van (bestaand) materiaal te maken krijgt.
Duur van de lezing
1 dag
Bijzonderheden
In 2000 maakte Gert de Graaff de film ‘de zee die denkt’ die de waar/nietwaar-problematiek als onderwerp heeft.
Heb je een vraag hierover? Klik hier